GlobalSign breidt status Europese QTSP uit en verkoopt PSD2 oplossingen

11 February 2020

GlobalSign breidt zijn status van EU-vertrouwensdienstverlener en oplossingen uit en begint met de verkoop van nieuwe PSD2-conforme oplossingen aan banken en externe betalingsproviders

Toonaangevende certificeringsinstantie verkoopt nu eIDAS-gekwalificeerde tijdstempels, eIDAS-gekwalificeerde webauthenticatiecertificaten en PSD2-conforme certificaten en zegels

Leuven,11 februari 2020 – GMO GlobalSign (www.globalsign.com), een wereldwijde certificeringsinstantie (CA) en toonaangevende aanbieder van identiteits- en beveiligingsoplossingen voor het IoT, kondigde vandaag aan dat het bedrijf zijn status van EU-vertrouwensdienstverlener heeft uitgebreid en verkoopt nu ook eIDAS-conforme gekwalificeerde tijdstempels en eIDAS-conforme gekwalificeerde webauthenticatiecertificaten. Daarnaast heeft GlobalSign PSD2-certificaten en -zegels toegevoegd aan zijn productaanbod. Dankzij deze uitbreiding van eIDAS-conforme en PSD2-conforme oplossingen is GlobalSign nu een van de twee wereldwijde CA's met dit uitgebreide aanbod.

Uitgebreide oplossingen voor EU-vertrouwensdienstverleners

In oktober 2018 was GlobalSign een van de eerste wereldwijde CA's die aankondigde dat we de status van Qualified Trust Service Provider toegekend kregen door een Europees controleorgaan (België). Met de onlangs uitgebreide providerstatus van het bedrijf kunnen klanten van GlobalSign nu eIDAS-conforme gekwalificeerde tijdstempels en eIDAS-conforme gekwalificeerde webauthenticatiecertificaten kopen, naast het bestaande aanbod rond gekwalificeerde certificaten voor elektronische handtekeningen en gekwalificeerde certificaten voor elektronische zegels.

De Qualified Trust Service Provider (QTSP) speelt een belangrijke rol in het proces van gekwalificeerde elektronische ondertekening – het hoogste betrouwbaarheidsniveau van handtekeningen zoals bepaald door de eIDAS-wetgeving (Electronic Identification and Authentication Services). eIDAS is een Europese verordening die als doel heeft het vertrouwen in grensoverschrijdende elektronische transacties tussen burgers, bedrijven en openbare instellingen te vergroten. Een belangrijke component van de verordening is een gemeenschappelijk kader voor veilige elektronische handtekeningen, inclusief gestandaardiseerde betrouwbaarheidsniveaus, om de interoperabiliteit en aanvaarding in de lidstaten van de EU en EER te faciliteren. Volgens de wet mogen alleen QTSP's deze gekwalificeerde vertrouwensdiensten aanbieden en vermeld worden op de vertrouwenslijst van het land waar ze actief zijn. Als een entiteit niet op deze lijst staat, mag deze geen gekwalificeerde vertrouwensdiensten aanbieden.

PSD2-conforme certificaten en zegels nu beschikbaar

GlobalSign is nu ook in staat om PSD2-conforme gekwalificeerde certificaten voor elektronische zegels en gekwalificeerde website-authenticatiecertificaten te leveren aan klanten. Alle bankentiteiten en externe betalingsproviders in Europa – naar schatting 36.000 organisaties – zullen een paar PSD2-conforme productiecertificaten nodig hebben om te voldoen aan de herziene richtlijn inzake betalingsdiensten, beter bekend als PSD2. Het aanbod van GlobalSign voldoet aan de eis door een gekwalificeerd certificaat voor elektronische zegels (Qualified Certificate for Electronic Seals of QSealC) en een gekwalificeerd website-authenticatiecertificaat (Qualified Website Authentication Certificate - QWAC) te koppelen.

Europese banken en externe betalingsproviders (TPP’s) zijn verplicht om hun klantengegevens en betalingsnetwerken te delen, aangezien de EU werkt aan de naleving van de Open Banking-normen. Uiteindelijk wordt gehoopt dat deze inspanningen de fraude en kwaadaardige activiteiten aanzienlijk zullen verminderen en tegelijkertijd de authenticiteit en de algemene veiligheid van online betalingen zullen verhogen.

PSD2 was aanvankelijk gepland voor implementatie vanaf september 2019, maar de termijn voor de migratie naar sterkere klantauthenticatie werd door de Europese Bankautoriteit verlengd tot december 2020. De nieuwe termijn geeft alle partijen de tijd om volledig PSD2-conform te zijn, waardoor de sector een consistente aanpak kan hanteren voor een sterkere klantauthenticatie in de hele Europese Unie.

“We zijn blij dat we al deze nieuwe mogelijkheden aan onze klanten kunnen aanbieden. De uitbreiding van onze status van EU-vertrouwensdienstverlener – samen met PSD2-conforme gekwalificeerde certificaten voor elektronische zegels en gekwalificeerde website-authenticatiecertificaten – toont onze toewijding aan de Europese markt,” aldus Arvid Vermote, Chief Information Security Officer, GlobalSign. “Dit nieuwe aanbod is een belangrijke stap voor GlobalSign in de EU, met name voor onze activiteiten met financiële instellingen en externe providers.”

De PSD2-conforme oplossingen van GlobalSign zijn ook beschikbaar voor banken en externe betalingsproviders buiten de EU. Klanten die de QSealC's en QWAC's van GlobalSign willen kopen, kunnen meer informatie vinden op https://www.globalsign.com/nl-nl/digitale-handtekeningen/psd2-gekwalificeerde-certificaten-en-zegels/.

About GMO GlobalSign

Als één van ’s werelds meest diepgewortelde certiceringinstanties is GlobalSign de toonaangevende aanbieder van betrouwbare identiteits- en beveiligingsoplossingen waarmee bedrijven, grote ondernemingen, cloudserviceproviders en IoT-vernieuwers wereldwijd hun onlinecommunicatie kunnen beveiligen, miljoenen geverifieerde digitale identiteiten beheren en authenticatie en encryptie automatiseren. Zijn grootschalige Public Key Infrastructure (PKI) en identiteitsoplossingen ondersteunen de miljarden services, apparaten, mensen en dingen die deel uitmaken van het internet der dingen (IoT). GMO GlobalSign is een dochteronderneming van de in Japan gevestigde GMO Cloud KK en GMO Internet Group, en heeft kantoren in Amerika, Europa en Azië. Meer informatie vindt u op https://www.globalsign.nl.

Contactpersoon voor mediarelatie

GlobalSign